De openingsdatum is heilig
Het winkelpand van van Haren in Oss heeft een volledige restyling ondergaan. ”Aanvankelijk was het de bedoeling dat het pand alleen uitgebreid zou worden met 100m² winkeloppervlak”, vertelt de heer De Ruijter, bouwkundig projectleider bij van Haren, ”maar tijdens onze voorbereidingen hebben we besloten om ook het groot onderhoud van het pand mee te nemen. We hebben het pand immers in eigendom en dan is in één keer alles aanpakken wel zo efficiënt. Het hele gebouw is gestript. Het riool en het dak zijn vervangen en de winkelpui is voorzien van natuursteen.”
Strakke organisatie
Winkels verbouwen is een aparte tak van sport. Vooral vanwege de moeilijk bereikbare locaties en de strakke planningen. Berghege werd getipt als bouwbedrijf met ruime ervaring in de retail. ”Bij de aanbesteding viel vervolgens hun transparante begroting op. Je weet wat je krijgt,” aldus de heer De Ruijter.
Flexibel en creatief
Verbouwen in de retail is een race tegen de klok. De Ruijter: ”Iedere dag dat de winkel dicht is, betekent omzetverlies. De openingsdatum van 19 december was dus heilig. Onze hele planning was daarop gericht. Collecties worden ervoor ingekocht, personeel wordt ingepland. Met de flexibiliteit en creativiteit waarmee Berghege met deze strakke planning omging, hebben ze goed gescoord. Zo nodig werd tijdens de avonden en weekenden gewerkt.”
Goede afstemming
De bekendheid van Berghege met lokale omstandigheden was voordelig. ”Winkelpanden op A1-locaties zijn vaak moeilijk te bereiken. Als er bijvoorbeeld grond afgevoerd moet worden, is het handig als het bouwbedrijf de lokale situatie tot in detail kent,” aldus de heer Ruijter, ”De uitvoerder onderhield ook het contact met de aangrenzende ondernemers. Zij werden goed geïnformeerd en de werkzaamheden werden afgestemd zodat de overlast minimaal was.”
Spannend
”Het werd spannend toen Essent in de laatste week voor de opleverdatum niet onder de steigers van Berghege door kon graven. Reden om zenuwachtig te worden. Maar de mannen van Berghege braken de steiger af en bouwden hem zonder problemen weer op. Ook onder druk hield Berghege alles onder controle,” besluit De Ruijter.
Met 120 filialen is van Haren één van de grootste schoenenwinkels in Nederland. Al bijna 80 jaar profileert van Haren zich als een winkel voor het hele gezin, met als belangrijkste kenmerk een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding.
Meer over retailprojecten van Berghege op www.berghege-retail.nl